Vier verhalen zijn gelinkt voor de uitdaging van Pittig Proza, gevonden voorwerp. Dit betekent dat, naast de feedback die bij elk verhaal verschijnt, een van de verhalen ook kans maakt op de Hete Peper. Deze keer heb ik Alicia gevraagd om de verhalen te lezen en te kiezen welk verhaal die Hete Peper verdient. De Hete Peper is een badge die de winnaar op zijn of haar eigen blog bij het betreffende verhaal kan plaatsen. Vervolgens wijd ik hier een stukje aan op mijn eigen blog en promoot ik dit op Social Media. Maar nu eerst …
Feedback op ingezonden verhalen voor ‘Gevonden voorwerp’

Petra

Marc: De auteur heeft duidelijk de feedback op eerdere verhalen ter harte genomen. Dat kan ik erg waarderen. Het verhaal ‘Petra’ neemt een aantal onverwachte wendingen, waardoor je als lezer soms een beetje op het verkeerde been wordt gezet. Maar wat ik jammer vind is dat sommige delen veel te snel gaan en andere delen juist te langzaam. \ik heb het idee dat sommige bijzaken (zoals de ontbijtscene) erg worden uitgerekt, terwijl essentiële delen (zoals de overweging om de pop te neuken) te weinig aandacht krijgen.

Sanna: Goed te zien dat de schrijver eerdere tips met betrekking tot grote lappen tekst, nieuwe regels en alinea’s ter harte heeft genomen. Het maakt de te lezen tekst al een stuk rustiger. Als je het verhaal hardop voorleest haal je vaak ook de overige vergeten spaties, komma’s en zelfs een deel van de snelheid- en taalfouten eruit. En er mogen echt meer Alinea’s in. Het blijven flinke lappen tekst.
Verder een verhaal dat zich snel laat lezen, al raakte ik soms de draad kwijt door de diverse ‘twists’. Ook heb ik nog wat puntjes.

Probeer eens een pakkende titel.

Voor het beletselteken ( … ) altijd een spatie gebruiken (behalve als het gebruikt wordt om een woord af te breken), nu oogt het rommelig.

Wanneer iemand de controle over het stuur verliest en door tientallen meters bos ploegt, betwijfel ik of hij het ‘geroffel’ van zijn hart kan horen.

Een schietgebedje staat op zichzelf, hier hoeft dus niet nog ‘dankte in’ bijgezet te worden

Eerst ploegt hij door tientallen meters bos, daarna zegt hij dat enkele meters bij hem vandaan het asfalt glinstert.

De schrijver gebruikt hier veel manieren om bepaalde acties of gemoedstoestanden te beschrijven, dit vind ik persoonlijk een beetje veel van het goede. Een voorbeeld: ‘Plotseling in shocktoestand aan de grond genageld stond en zijn hart weer op hol sloeg’. Vier in één zin.

‘De aars van de pop omvatte zijn pik als een ijzeren vuist.’ – Ik ben geen man, maar een ijzeren vuist rond je pik lijkt me geen pretje.

Zou een sekspop 1.80 m zijn …?

Jonathan komt over als een wat sullige en tegelijk nare man. Zijn snauwen naar zijn dochter, de gedachten over de sekspop, de bewusteloze Gerda en ook over hoe hij voortaan zijn vrouw wil gaan behandelen in de slaapkamer. Er hoeft nu nog maar iets te gebeuren voor hij echt de fout in gaat. Als lezer zit je erop te wachten. Dat maakt het verhaal voorspelbaar.

Gedumpt

Marc: Ik hou er van als een titel meerdere lagen heeft, zoals in dit verhaal. Je hebt een grappige verklaring gegeven voor de vondst van de sekspop die tegelijk een onuitgesproken bom legt onder de toch al onmogelijke relatie. Goed gedaan.

Sanna: De schrijfster zet de tekst van ontvangen berichten schuin, maar het zou rustiger zijn als hier een nieuwe regel wordt gebruikt. Zo ook voor gesproken teksten en dialoog. Meerdere alinea’s in de tekst geven de lezer even een adempauze. Het eerste stuk is nu een flinke lap tekst en doordat er best veel gebeurt leest dit chaotisch.

Erg leuk gevonden: onbeweeglijke, lugubere bruid.

Ik had het leuk gevonden als er wel bepaalde consequenties waren aan de ontdekking van die sekspop langs de snelweg. Nu komt hij er vrij makkelijk mee weg. Of; Als Sofie er toch achter komt en totaal anders reageert dan hij verwacht. 😉

Verder een vlot lezend verhaal met een goed gekozen titel.

Het geheim van de scheepsbel

Marc: De relatie met de opdracht van deze maand is eerlijk gezegd wat vergezocht. Maar los daarvan, vind ik het jammer dat je de namen van de hoofdpersonen zo platvloers hebt gemaakt. Ik zou dat nog kunnen waarderen als er enige verklaring was voor hun namen, maar die is er niet. Verder raad ik je aan om veel minder beletseltekens (…) te gebruiken.

Sanna: Ik las dit verhaal al eerder en heb er toen ook een reactie op gegeven. Dit was in 2017. Ik lees het verhaal nu toch een beetje anders. Ik hou nog steeds van de beeldende schrijfstijl al vind ik het veelvuldige gebruik van bijvoeglijke naamwoorden tegelijk ook storend. Ik zou hier een balans in proberen te zoeken. Daar waar het echt iets toevoegt, anders niet. Ook hier de tip met betrekking tot het beletselteken. Altijd een spatie ervoor gebruiken, tenzij het teken is bedoeld om een woord af te breken. Probeer het niet te vaak te gebruiken. In dit verhaal vind ik het echt te veel. Net als drie jaar geleden vind ik de namen van de personages slecht gekozen. Als het een grap is, dan snap ik hem niet.

De opdracht; gebruik het gegeven van een sekspop langs de weg in je verhaal, is grappig uitgewerkt. (Het boegbeeld; de sekspop, de zee; de weg), maar een beetje vergezocht.

Aankleedpop

Marc: Na het lezen van dit verhaal heb ik een paar minuten voor me uit zitten staren, omdat ik het even goed op me in wilde laten werken. Allereerst hou ik van de verschillende perspectieven. Dat geeft een bepaalde spanning in het verhaal. En zonder het uit te spreken, voel je als lezer aan het einde de bijzondere en complexe relatie tussen de hoofdpersonen. Erg knap gedaan.

Sanna: Dit verhaal is van mijzelf.

Wil je ook feedback op jouw verhaal en kans maken op de Hete Peper, doe dan mee met de uitdaging van oktober.

De schrijfuitdaging van september, met als thema ‘Gevonden voorwerp’, leverde in totaal 4 gelinkte verhalen op en deze verhalen verschenen vanwege de samenwerking met NBRplaza ook bij Erotica Fest.

De Hete Peper voor Pittig Proza #33 ~ ‘Gevonden voorwerp’ is gekozen door Alicia. Welk verhaal zij heeft gekozen, lees je hieronder op haar eigen blog.