Het is alweer even geleden, een half jaar om precies te zijn, dat ik een hete peper uitdeelde voor de schrijfuitdaging van Pittig Proza. Ik begon hiermee in mei 2018. Maandelijks bied ik (samen met NBRplaza) schrijvers van erotica de gelegenheid een verhaal te schrijven aan de hand van een thema of opdracht en destijds leek het me leuk om elke maand een verhaal te (laten) kiezen dat er uit sprong en dit te belonen met een ‘Hete Peper.’ Dat idee vind ik nog steeds leuk. Dat het nu een half jaar geleden is dat ik de ‘hete peper’ uitreikte heeft te maken met het aantal deelnemende verhalen. De ene maand twee, dan weer vier, waarvan Marc van NBR en ikzelf vaak ook allebei deelnemer zijn. Daarom besloot ik de hete peper alleen nog uit te reiken bij méér dan vier gelinkte verhalen.

Nu lijkt het me ook leuk om de ‘Hete Peper’ iets meer te laten zijn dan alleen een titel die iemand kan verdienen, daarom verdient de winnaar van de Hete Peper vanaf nu ook een ‘badge’ die hij of zij bij het betreffende verhaal op zijn of haar eigen blog kan plaatsen. Op die manier wordt het ook iets tastbaarder, zij het dan virtueel 😉 Deze badge ontvangt de schrijver na het bekend maken van de Hete Peper.

Samen met Marc van NBR ga ik vanaf nu ook opbouwende feedback geven bij de gelinkte verhalen. Indien er meer dan vier verhalen zijn gelinkt zal deze feedback tegelijk met de Hete Peper verschijnen, maar ook bij vier of minder verhalen ontvangen de schrijvers feedback in een aparte post die dan zal verschijnen op Vlammende Verzinsels.

Dus, bij meer dan vier verhalen reik ik een Hete Peper uit. De winnaar van deze Hete Peper verdient een badge die hij of zij bij het betreffende verhaal kan plaatsen. Daarnaast zullen alle verhalen voorzien worden feedback. Dat wil zeggen dat ik en Marc van NBRplaza alle verhalen gaan voorzien van tips. Daardoor zul je als schrijver groeien en worden je verhalen nog spannender voor jouw lezers. Daarnaast steek je ook weer wat op van de feedback die wordt gegeven op de andere verhalen.

Feedback op ingezonden verhalen voor ‘Vervlogen liefde’

Oude liefde:

Sanna: In de inleiding vertelt deze schrijver hoe het personage zich voelt; machteloos boos en verdrietig. Daarnaast laat hij het ook zien; krommende vingers, biggelende tranen. Dat laatste is een mooi voorbeeld van show, don’t tell. Het vertellen zou dan achterwege kunnen blijven. Dit kom ik vaker tegen. De schrijver laat het zien en tegelijk vertelt hij het ook. Als ik lees ‘in haar ogen blinken kleine vonkjes van woede,’ dan hoeft er niet ook nog vertelt te worden dat het personage snauwt
Er wordt geschreven ‘na acht jaar is Mirjam Dekker terug’ Moet dat niet negen jaar zijn? (april 2010 / augustus 2019)
De zinnen van Mirjam: ‘Hai Karin, zo snel had ik je niet verwacht.’ En ‘Ik had nooit verwacht jou hier aan te treffen.’ Zijn in strijd met elkaar.

Verder vind ik het wat lastig een mening te vormen in dit verhaal. Ik vind het jammer dat er een vorm van dwang in voorkomt. Het was mooier geweest als Mirjam vrijwillig was meegegaan in het verlangen van Karin. Daarnaast vind ik het ook wat moeilijk te geloven dat Karin al die jaren is blijven verlangen naar Mirjam. Ook het einde, dat Mirjam lijkt te zijn meegegaan met Karin en haar man in de steek laat vind ik, na de manier waarop Karin haar voor zich wint, wat ongeloofwaardig.

De drijfveren van beide personages worden mij niet helemaal duidelijk.

Ik lees vrij veel d- t- d/t foutjes, hier maak ik mij zelf soms ook nog schuldig aan, maar ik merk dat dit minder wordt als ik mijn verhalen, als ze klaar zijn, even weg leg en later rustig nog een keer lees.

De erotiek had wat mij betreft iets meer aandacht mogen krijgen, nu komt het een beetje ‘afgeraffeld’ over.

Marc: De duistere sfeer van de wraakzuchtige hoofdpersonen maakt van dit verhaal een soort thriller. Juist die mix van erotiek en misdaad bevalt me wel. Toch heb ik moeite mijn aandacht er bij te houden. Dat komt vooral – en dat klinkt misschien raar – door foutjes met leestekens en het gebrek aan alinea’s. Wees je ervan bewust dat zo nu en dan een lege regel wonderen doet voor het ritme van je verhaal en de rust die een lezer zo nu en dan nodig heeft om te ‘processen’ wat hij zojuist heeft gelezen. Verder geef je te weinig diepgang aan je personages, waardoor het wraakzuchtige volledig uit de lucht komt vallen. Wat is hun motief? Duizenden mensen hebben exen, maar niet iedereen ontvoert hun nieuwe liefde uit wraak. Waarom zij dan wel?

Verder ben ik geen fan van verhalen die met ‘ik’ beginnen, tenzij het functioneel is (bijvoorbeeld omdat de hoofdpersoon heel erg egocentrisch is). Je openingszin moet de lezer bij de strot pakken en dwingen om verder te lezen.

Tenslotte ben ik het eens met Sanne over ‘show, don’t tell’.

Hanelore:

Sanna: Mooie ‘to the point’ inleiding van het verhaal. Het is meteen duidelijk waar het om gaat. Een aantal maal kom ik zinnen in de voltooid verleden tijd tegen waarvan ik dat niet helemaal vind passen.

die rol had ik maar al te graag ingenomen …;
Deed me meer pijn dan ik had willen toegeven …;
Mijn oma had me geleerd …;
Hoe ze me gepijpt had …

Verander je die laatste bijvoorbeeld in; hoe ze me pijpte, dan wordt het naar mijn idee meteen een stuk actiever en dat past, vind ik, beter bij dit verhaal.

De erotiek vind ik heel subtiel en toch mooi aanwezig in de vorm van kleine flashbacks waardoor ik het voor me kan zien.

De laatste zinnen van dit verhaal vind ik zelfs komisch: ‘Mijn oma had me geleerd om nooit tegen de stroom van een mui in te zwemmen. ‘Zo verzuipen de moffen’, had ze gewaarschuwd. Ik wilde geen mof zijn. Al groef ik nu wel een kuil. Voor mezelf.’

Marc: Dit verhaal schreef ik zelf, dus ik laat het commentaar maar even achterwege …

Mijn ex:

Sanna: Dit verhaal lijkt snel geschreven. Het gegeven is heel spannend en opwindend. Toch stoor ik me aan de snelheid. Daarmee bedoel ik niet zozeer het ritme van het verhaal, maar de vele foutjes en ontbrekende leestekens, vooral ook bij gesproken zinnen. Daardoor komt het over als een geile fantasie of misschien zelfs wel een waargebeurd verhaal en niet zozeer als een verhaal waar de schrijver heel veel aandacht aan heeft besteedt. De erotiek verdwijnt hierdoor naar de achtergrond en voor mij las het niet als een opwindend verhaal. Dat is meteen ook de uitdaging voor schrijvers van erotica; wat voor jezelf heel opwindend en geil kan zijn, hoeft voor de lezer niet zo over te komen.

Het kan heel nuttig zijn je verhaal, na het schrijven, een keer langzaam en hardop aan jezelf voor te lezen (of misschien zelfs voor te laten lezen) Op die manier vallen foutjes en vergeten woorden sneller op en daarnaast merk je misschien ook waar de erotiek nog iets ‘ritmischer’ kan.

Marc: In dit verhaal herken ik de beginnende erotica auteur, met een levendige fantasie. Het verhaal is gebaseerd op een erg opwindend gegeven. Maar soms is dat niet genoeg. Buiten de erotische spanning wordt en verhaal pas echt spannend om te lezen als er ook iets aan mankeert.

Blijf vooral veel oefenen met schrijven. Verdiep je in het ambacht, de stijlen, de (saaie) regeltjes van leestekens en het gebruik van dialoog.

Achterop de fiets:

Sanna: Dit verhaal is van mij, feedback laat ik dus graag aan Marc over.

Marc: Een heerlijke sfeer die je goed weet neer te zitten door goed gebruik van ‘show, don’t tell’. Ik hou van de melancholie en het lome ritme, waarmee ik me goed kan inleven in de hoofdpersoon. Het is erotisch en geil maar op een liefdevolle manier. Ik kan slechts opmerken dat het woordje ‘is’ ontbreekt in de laatste zin. Dat je met ‘ik’ begint vergeef ik je dan ook.

Nina:

Sanna: Ik vind dit een fijn, erotisch verhaal. Het stiekeme van de relatie tussen Nina en Iris maakt het nog spannender. Omdat de eerste gesproken zin in dit verhaal (‘Ik wil dit zien, Tom. Ik ken haar van vroeger.’) vrij onverwacht komt na een inleiding zou ik deze op een nieuwe regel beginnen.

De zin ‘die ene vlinder lijkt wel een hele zwerm te zijn geworden’ past naar mijn idee niet in de rest van het verhaal. Zelf zou ik hier schrijven: ‘Die ene vlinder wordt een hele zwerm’, je blijft dan ook in de tijd waarin je de rest van het verhaal schrijft.

Erg mooi vind ik: ‘Ik kom weer. Of nog steeds. En nog eens.’

Marc: Dit verhaal heeft een fijne balans tussen romantiek en geile seks. “Het is alsof ze een steen in het water gooit” vind ik een erg mooie metafoor, waarvan ik had gehoopt dat ik die zelf had bedacht. Zo nu en dan zou ik willen dat je een nieuwe alinea had begonnen. Vooral bij gesproken tekst. Verder vind ik het fijn dat je heel consequent bent met je lay-out. Ik begrijp waarom je hier en daar quotes van je eigen tekst als tussenkop gebruikt (handig voor mensen die scrollen), maar mij leidt het af.
Bijna had ik dit verhaal gemist, omdat je pas tegen de deadline je verhaal had ingezonden. Dat was pas echt jammer geweest.


Wil je ook feedback op jouw verhaal en kans maken op de Hete Peper, doe dan mee met de uitdaging van juni.
De schrijfuitdaging van mei, met als thema ‘vervlogen liefde’, leverde in totaal 5 gelinkte verhalen op en deze verhalen verschenen vanwege de samenwerking met NBRplaza ook bij Erotica Fest.

De Hete Peper voor Pittig Proza #29 ~ ‘Vervlogen liefde’ gaat naar;

Izzy van der Horst
Met het verhaal
Nina

Naast de Hete Peper ontvangt Izzy ook een exemplaar van ‘Aftasten’ het eerste boek uit de Gaisha-saga.

Nieuwsgierig geworden? Hieronder ga je direct naar het verhaal van Izzy

Izzy, gefeliciteerd!